Superbagnères
BuiltWithNOF


Dinsdag 17 juli: Beklimming Superbagnères

Nog steeds wat last v/d verkhoudheid en blijkbaar een lichte verrekking opgelopen v/d lies. Ik zal het nooit leren om me in te houden. De bedoeling was dat we vandaag de Superbagnères + Col du Portillon zouden beklimmen. Beiden vertrekken vanuit Luchon. 

Eerst met de fiets de afdaling van de Peyresourde en vervolgens de klim naar Superbagnères. De klim is 18km lang, in het eerste gedeelte niet te zwaar wat je mag betalen jn de laatste 9km. Ook hier gebruikte ik mijn 30x19/21 (zie verder) wat iets beter lukte dan zondag. De laatste 5km wordt je beloond met schitterende uitzichten op de omgeving zodat je de vermoeidheid wat vergeet. Wanneer je denkt op de top aan te komen, blijkt dit enkel een tussenstation te zijn en moet je nog 2km verder. Deze laatste 2km deden me denken aan de laatste 2km van de Galibier! Bovenaan valt het op dat er zeer veel aan ‘Downhill’ gedaan wordt. 

Ook nu viel het me op dat mijn TF te laag, HF te hoog was maar dat ik snel recupereerde na aankomst. Ik ben zelfs 3km terug naar beneden gereden om vervolgens met Caroline terug naar boven te rijden. Tijdens de afdaling ben ik hier en daar wat blijven staan voor het nemen van foto’s. Te mooi om in de vergeethoek te belanden! 

En dan een apotheose… Bijna beneden aangekomen merkte ik plots dat ik een tandwiel fout zat! Zowel tijdens de klim van Peyresourde als Superbagnères meende ik dat ik op 30x21/23 aan het rijden was maar kwam nu tot de vaststelling dat ik er een tandwiel naast zat! Natuurlijk dat ik geen voldoende trapritme haalde… en met een HF die te hoog naar mijn goesting was. Hoe dit kan? Wel, toen ik mijn fiets verleden jaar kocht bleek er achter de tandwielen een plastiek bescherming te zitten. Natuurlijk ben ik maar een toerist en gezien ik op mijn vorige fiets vrij veel op mijn grootste tandwiel achteraan reed dacht ik bij mezelf, ik laat dit zitten zodat ik zeker mijn versnellingsapparaat niet in mijn wiel kan trekken. Nu heb ik in Juni een nieuw wiel gekregen (dank U TREK) waar dit beschermplaatje blijkbaar niet meer op bevestigd was. Tijdens het klimmen de voorbije dagen rekende ik dit beschermplaatje steeds mee om te kijken hoeveel tandwielen ik nog over had waardoor ik dus steeds 1 tandwiel fout zat. Gezien het forse trainingsschema kon ik mijn 26 laten voor wat hij is en rekende ik steeds rekende vanaf het derde blad (23). Maar, je raad het al, het eerste blad is geen beschermplaatje meer maar mijn 26, mijn 2e is dus mijn 23 en mijn derde is mijn 21… DOM!

 De cijfers:

  • Afstand 19km (vanaf het ronde punt voor het centrum)
  • Tijd 1:26:56u
  • gemiddelde HF 162 (75% in het rood gereden)
  • gemiddelde TF 66
  • gemiddelde km/u 13,1
  • Stijgingspercentage 5,8% (6,7% vanaf de voet)

Klik hier voor grote grafiek

Wegens de toch hinderlijke lies en de toch vrij zware klim v/d Superbagnères besloten we de Col du Portillon te verplaatsen naar volgende week. Alvorens terug naar Peyragudes te rijden zocht ik met Dimitri naar een fietswinkel om nieuwe look-plaatjes voor zijn schoenen te kopen. De verkoper vond van zichzelf blijkbaar dat hij interessant was en na eerst te zeggen dat hij deze niet verkocht, vervolgens een boek over Van Impe (door Lucien gehandtekend)) boven te halen en te vragen of ik Eddy Merckx was (ik had namelijk mijn Molteni truitje aan), haalde hij plots toch de plaatjes tevoorschijn welke verkocht werden voor maar liefst 18€. Indien we nog materiaal nodig hebben zoeken we onszelf toch een andere winkel!

[Home] [Voorbereiding] [Heenreis] [Kennismaking] [Luchon - Peyresourde] [Mondovelo] [Superbagnères] [Foto's] [Loudenvielle - Arreau] [Training 'Route du Cols'] [Lourdes] [Rustdag] [La Route des Cols] [Tourdag] [Rustdag] [Portillon - Port de Balés] [Rustdag] [Col d'Azet] [Terugreis] [Eindbeschouwing] [Alle Cols]