Luchon - Peyresourde
BuiltWithNOF

Zondag 15 juli: Kort bezoekje Luchon + Beklimming ‘Col du Peyresourde’ vanuit Arrau

In de voormiddag gingen we op zoek naar een benzinestation + bankcontact. Tijdens onze zoektocht hebben we meteen een kort bezoekje gebracht aan Luchon-de-Bagnéres. Een klein stadje aan de voet (oostkant) van de Col du Peyresourde. Het leek hier wel gezellig, spijtig dat de winkels juist gingen sluiten anders hadden we nog wat langer rondgewandeld. Zeker terugkomen dus.

De verkoudheid was uiteraard niet weg maar er was beterschap, dus toch gekozen om te fietsen na de middag. We besloten om westkant van de “Col du Peyresourde” te beklimmen vanuit Arrau. Totale klim van een kleine 18km maar de eerste 8km waren slechts licht hellend en dus niet echt zwaar. De laatste 10km konden we al meteen aan de bak: écht klimwerk met gemiddelde klimpercentages van 8-9% per kilometer. Het klimmen ging redelijk maar ik kon toch niet in een voldoende hoge TF komen en de HF was ook veel te hoog naar mijn goesting (bijna steeds in het rood). Gelukkig kreeg ik nu en dan een zeer mooi uitzicht op een groot meer (Loudenvielle). Het lastige stuk heb ik op 30x19/21 gereden (zie dinsdag!) Toen ik boven arriveerde was ik wel zeer snel gerecupereerd wat me toch de voldoening gaf dat het met de conditie wel snor zat. Ik ging ervan uit dat de moeilijkheden met TF en hoge HF een gevolg was van de aanpassing aan de hoogte gecombineerd met de verkoudheid. De cijfers:

• Afstand 17,5km
  • Tijd 1:14:02u
  • gemiddelde HF 160 (bijna volledig in het rood gereden)
  • gemiddelde TF 70
  • gemiddelde km/u 14,2
  • Stijgingspercentage 4,4%

Klik hier voor grote grafiek

In onze Village was tijdens de ‘welkomsessie’ ook duidelijk geworden dat we hier zeker niet alleen waren. Ik moest mijn mening van ‘doods dorp’ herzien. Blijkbaar is dit dorp zo uitgebreid dat het niet opvalt dat er toch redelijk wat volk aanwezig is. Verder hebben we een uitstap gemaakt naar Luchon (de Bagneres) om op zoek te gaan naar een tankstation voor Diesel + geld… ’t Zou zeer onaangenaam zijn wanneer we ergens onderweg zonder vallen. Het stadje Luchon blijkt zeer aangenaam om in te wandelen. Je kan er ook gebruik maken van de ‘Télépherique’ om naar Superbagnéres te gaan, met of zonder Mountainbike. 77km afdalingen mogelijk!

[Home] [Voorbereiding] [Heenreis] [Kennismaking] [Luchon - Peyresourde] [Foto's] [Mondovelo] [Superbagnères] [Loudenvielle - Arreau] [Training 'Route du Cols'] [Lourdes] [Rustdag] [La Route des Cols] [Tourdag] [Rustdag] [Portillon - Port de Balés] [Rustdag] [Col d'Azet] [Terugreis] [Eindbeschouwing] [Alle Cols]